Over voeding – wat wel en niet eten?

Er is goed en gevarieerde voeding dat in-lijn is met het gezondheidsadvies dat aan PDS patiënten wordt gegeven. Door dagelijkse routine en een paar eenvoudige handelingen te volgen ervaren veel patiënten dit als positief, het heeft een gunstig effect op hun dagelijks leven. Eten op vaste tijden en rust rondom de maaltijden zijn goede gewoonten.

FODMAP

Het laag FODMAP dieet oftewel The Low FODMAP diet is ontwikkeld speciaal voor mensen met prikkelbare darmsyndroom (PDS) of coeliakie klachten.

FODMAP is een verzamelnaam voor een aantal groepen koolhydraten die dagelijks in onze voeding voorkomen en staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen. FODMAP’s worden slecht of niet opgenomen in de dunne darm en komen zo onverteerd in de dikke darm terecht. Dit kan leiden tot allerlei klachten.

Online PDS test

Met deze online PDS-test is het mogelijk te testen of je het prikkelbare darmsyndroom hebt. Aan de hand van een aantal vragen krijg je meer informatie over jouw klachten. Neem deze informatie mee wanneer je een afspraak hebt met de huisarts.

Meer informatie over FODMAP’s:

Meer informatie over dit dieet is te vinden op:
Fodmapdieet.nl (MDL afdeling – Martini ziekenhuis)
Allergiedietisten.com (voedingsadvies)
Fodmapfoodies.nl (recepten)

Klik hier voor de lijst met FODMAP arme/rijke producten.

Een dieet waarbij u bepaalde voeding en ingrediënten vermijdt, maakt het ook veeleisender om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Een goed advies is daarom om hulp te krijgen van een PDS diëtiste of een voedingsdeskundige die kunnen helpen met een gevarieerd en voedzaam dieet.


Leven met PDS – op werk en in vrije tijd

Zorgt PDS ervoor dat u bepaalde situaties vermijdt zoals sport, vergaderingen en er op trekken met de kinderen? Gelukkig zijn er goede adviezen die u kunnen helpen. PDS gaat niet weg, maar gewoon weer kunnen leven kan wel degelijk. 

Bewegen en PDS

Werken, sociale activiteiten… Veel mensen vinden het lastig om alles voor elkaar te krijgen. Maar uit onderzoek blijkt dat tijd vrijmaken voor sport een goed effect heeft op PDS symptomen. Lees meer over het onderzoek plus een aantal eenvoudige adviezen. 

Bron: martiniziekenhuis.nl