Maak PDS bespreekbaar

Goede routines, regelmatig eten, voldoende lichaamsbeweging en stressmanagement helpen. Maar juist door alle dagelijkse zaken waar werk, een sociaal leven, reizen of activiteiten met de kinderen lastig te plannen is, kan dat betekenen dat goedbedoelde plannen opzij worden gezet. Het leven is zelden routinematig.

Gelukkig zijn er goede adviezen die kunnen helpen. PDS gaat niet weg, maar gewoon weer kunnen leven kan wel degelijk.

Wees open over DPS

Het omgaan met PDS hoeft u niet alleen te doen. Eerlijk zijn is vaak een betere strategie dan smoezen verzinnen. Te laat komen bij een etentje omdat je nog een keer extra naar het toilet moet is irritant, maar het is nog veel irritanter, ook voor anderen, als niemand weet waarom. Het kan ook verstandig zijn om met iemand op het werk te praten, bijvoorbeeld met een vertrouwenspersoon via HR of met je manager.

Wees voorbereid op situaties

Bekijk zaken praktisch en bereid je voor. Neem bijvoorbeeld, als je naar een concert of bioscoop gaat, een stoel aan de buitenkant van een rij, zodat je makkelijk de zaal uit kunt. Als je naar een restaurant gaat, bekijk vooraf het menu. Als er maar weinig geschikte gerechten zijn, kun je van tevoren iets eten of iets meenemen in de tas.

Accepteer dat het soms gênant wordt

Door pijnlijke situaties te accepteren, kan het leven met PDS makkelijker maken. Wees eerlijk en zeg: “Sorry, maar ik heb een ziekte.”

Probeer stress te vermijden

Stress vermijden hoeft niet te betekenen dat je passief moet zijn, bewustwording en op een andere manier leren omgaan met stress. Meditatie en andere stress beheersingstechnieken kunnen waardevolle instrumenten zijn voor het omgaan met stressvolle situaties.

Zorg voor voldoende voorbereidingstijd

Als je weet dat je ‘s ochtends wat meer tijd nodig hebt, gun jezelf die tijd dan. Het is niet ongebruikelijk dat mensen voordat ze naar het werk gaan, tot twee uur tijd inplannen om er zeker van te zijn dat hun buik meewerkt.

Reizen

Een reis voorbereiden is bijna altijd een onderbreking van de dagelijkse routine. Adviezen als planning, minder stress en voldoende tijd worden dan extra belangrijk. Probeer niet pas op het laatste moment in te pakken en probeer dingen zo te plannen dat ze kunnen worden gewijzigd als dat nodig is. Ga je naar het buitenland, dan kan het verstandig zijn om de generieke namen te weten van (zelfzorg) producten die je eventueel nodig zult hebben, zodat een arts of apotheek hierbij kan helpen.


Voeding en PDS

Voor veel mensen wordt het dagelijks leven een stuk beter als ze een paar eenvoudige adviezen volgen. Rustig eten op vaste tijden is een goede gewoonte. Hier vindt u goed onderbouwde informatie over het FODMAP-dieet en links naar FODMAP recepten.

Bewegen en PDS

Werken, sociale activiteiten… Veel mensen vinden het lastig om alles voor elkaar te krijgen. Maar uit onderzoek blijkt dat tijd vrijmaken voor sport een goed effect heeft op PDS symptomen. Lees meer over het onderzoek plus een aantal eenvoudige adviezen.