Bewegen en PDS

Het is algemeen bekend dat sport goed is voor veel dingen. Uit nieuw Scandinavisch onderzoek blijkt dat bewegen het dagelijks leven van PDS patiënten aanzienlijk verbetert.

Elisabet Johannesson is fysiotherapeut en gepromoveerd binnen de afdeling interne geneeskunde van het academisch ziekenhuis Sahlgrenska in Gotenburg. In haar proefschrift “Prikkelbare Darm Syndroom en Lichamelijke Activiteit” volgde zij 100 mensen met PDS die individuele adviezen kregen.  

Haar conclusies waren onder andere:

  • Bij patiënten die sporten of op een andere vorm actief zijn is de kans dat hun PDS klachten verslechteren aanzienlijke kleiner dan bij patiënten die een in-actief leven leiden.
  • Er bestaat een relatie tussen bewegen en een verbeteringen van maag- en darmaandoeningen, maar ook vermoeidheid, stress en depressie wat op langere termijn bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven.
  • Het adviseren van meer lichaamsbeweging of sport, kan een behandelingsalternatief zijn.

Bewegen en sport, wat kan je (niet) doen?

Bewegen is gezond! Van lichte tot middelzware vormen van sport of beweging heeft al een positief effect op PDS klachten.

In principe heeft het maag- en darmstelsel baat bij lichaamsbeweging. Echter bij PDS geldt wel dat reacties bij ieder persoon anders zijn. Dit geldt ook voor sporten. Het kan zijn dat bepaalde vormen van sport belastend zijn. Dan zijn rustige en regelmatige bewegingen beter dan intensieve oefeningen.

Hieronder een aantal voorbeelden van sport die worden aanbevolen en die u beter kunt vermijden.

Doen!

Wandelen
Lopen of snelwandelen, is minder belastend dan hardlopen. De belangrijkste reden is dat maag en darmen rustiger blijven tijdens het bewegen.

Yoga
Yoga zorgt tegelijkertijd voor sterkere en langere spieren. De bewegingen zijn rustig en beheerst. Yoga geeft u ook de tijd om te ontspannen en u te concentreren op de ademhaling.

Fietsen
Tijdens het fietsen blijft uw buik grotendeels rustig. De nadruk ligt op het onderste deel van het lichaam en er zijn weinig onverwachte bewegingen waardoor de inwendige organen in beweging komen.

Zwemmen
Zwemmen is een goed alternatief voor hardlopen. Het water maakt de bewegingen minder intens, waardoor het meer gecontroleerde is voor je lichaam. Een goede training kan bestaan uit baantjes zwemmen of oefeningen te doen in het water.

Niet doen

Hardlopen
Hardlopen leidt tot forse bewegingen bij landing en afzet van de voeten. Op- en neergaande bewegingen kunnen leiden tot buikkrampen en diarree. Bovendien bij lange afstanden rennen is onderweg voeding nodig. Dat vraagt ​​nogal wat, ook van een gezonde buik. Als hardlopen iets voor je is, begin dan eerst op een loopband waarbij een toilet in de buurt is.

Crossfit
Bij crossfit is sprake van zwaar tillen en een hoog tempo. De combinatie van de zware en snelle bewegingen vraagt veel van uw maag en darmen.

HIIT training
Dit is een intervaltraining waarbij je binnen een bepaalde tijd je maximaal belast. Met een snelle hartslag en plotselinge bewegingen raakt de buik snel geïrriteerd .

Balsporten
Door hoge snelheid en onverwachte bewegingen zijn balsporten een veeleisende activiteit voor mensen met PDS.


Leven met PDS – op werk en in vrije tijd

Zorgt PDS ervoor dat u bepaalde situaties liever vermijdt zoals sport, vergaderingen op het werk en actief zijn met de kinderen?
Gelukkig zijn er goede adviezen die u kunnen helpen. PDS gaat niet weg, maar gewoon weer kunnen leven kan wel degelijk.